정윤재 교수
- 학위
- 광고학박사(Univ. of Texas at Austin)
- 연구분야
- 광고심리학, 광고매체론, 디지털 광고미디어
- 이메일
- cheong@hufs.ac.kr
- 홈페이지
세부내용
학력사항
- The University of Texas at Austin, 광고학 박사
- The University of Texas at Austin, 광고학 석사
- 이화여자대학교 통계학과 석사(이론통계 전공)
- 이화여자대학교 통계학과 학사
경력사항
- The University of Alabama, Dept. of Advertising and Public Relations 광고학 전공 교수 (2007-2011)
- 광고연구 편집위원장
- 한국소비문화학회 상임이사
- 광고학회 홍보이사
- 하남 도시브랜드 위원회 위원
- International Journal of Advertising 편집위원
- (전)광고학연구, 광고홍보학보, 커뮤니케이션 이론 편집위원
- (전)이노션 학술상 심사위원
- (전)한국광고학회 연구이사
- (전)한국광고홍보학회 연구이사, 홍보이사, 매체분과장
- (전)한국PR학회 총무이사, 기획이사
주요논문 및 저서
- “오리지널 콘텐츠 유투브 채널은 브랜드화가 가능한가?” 광고학연구, 35(1), 1-29 (2024).
- “멀티채널 환경에서 소비자 구매여정과 채널 이용에 관한 연구: 제품유형에 따른 차이를 중심으로,” 광고연구, 139, 48-86 (2023).
- “토픽 모델링을 활용한 오프라인 vs 온라인 스포츠 팬덤 활동 동기에 관한 탐색적 연구,” 광고학연구, 34(5), 1-29 (2023).
- “메타버스 스포츠 이벤트 마케팅 커뮤니케이션 효과에 관한 연구,”광고홍보학보, 25(3), 113-148 (2023).
- “스포츠 생중계 시청 매체 간 경쟁 보완관계 적소분석,” 광고홍보학보, 24(3), 105-134 (2023).
- “LDA 토픽 모델링을 활용한 숏폼 (short-form) 광고 특성에 관한 탐색적 연구”, 광고연구 125, 51-86 (2023).
- 비대면 시대의 스포츠 실감형 콘텐츠 시청 동기요인에 관한 연구: 개인적, 사회적 차원의 시청동기를 중심으로,” 광고홍보학보, 24(4), 409-438 (2022).
- 1차 구전 행동 동기 요인이 온라인 구전행동 방향성에 미치는 영향에 관한 연구,” 광고홍보학보, 24(4), 149-184 (2022).
- “DEA모형을 이용한 국내 주요 광고주 온오프라인 매체 광고비 효율성 연구,” 광고홍보학보, 24(1), 65-100 (2022).
- “도시브랜드 가치 제고를 위한 지자체PR 매체전략 연구,” 광고홍보학보 23(2), 184-220 (2021).
- “상관토픽모델을 활용한 유투브 크리에이터 소비자의 온라인 구전 특성에 관한 연구,” 광고홍보학보, 23(3), 37-72 (2021).
- “패널데이타 분석을 활용한 VOD클립영상의 TV본방송 시청에 미치는 영향과 장르효과에 관한연구,” 광고홍보학보, 23(3), 175-202 (2021).
- “왜 소비자는 SNS에서 콘텐츠를 만들고 타인과 공유하는가?: 유투브 크리에이터로서 소비자의 자의식꽈 자기결정성에 관한 연구,” 광고학연구, 32(5), 7-39 (2021).
- 디지털 시대의 광고학신론 (2021).
- 광고미디어의 현재와 미래 (2020).
- “TV광고요금구조에 관한 연구: 지상파 방송 시급을 주임으로,” 광고학연구 32(6), 69-92 (2020).
- “시급 중심의 광고요금제의 비용효율성과 광고판매율에 관한 연구,” 광고연구125, 116-141 (2020).
- 광고지성총서 제7권 광고 미디어의 현재와 미래, 제 3장, “매체기획이란 무엇인가?,” (2019).
- “TV와 소셜미디어간 크로스미디어 광고효과 연구: 해시태그를 중심으로,” 광고연구 121, 102-150, (2019).
- “애드테크 (AD-Tech)시대의 비콘 (Beacon) 광고 수용 결정요인에 관한 연구,” 광고홍보학보, 20(4), 7-39, (2018).
- “소셜미디어 광고 창의성 형성요인과 측정에 관한 연구,” 광고연구 117, (2018).
- “소셜 네이티브 광고 매체의 경쟁및 보완관계에 관한 연구,” 광고학연구, 28(7), 99-109, (2017).
- “뷰티 인풀루언서 마케팅 활용 전략: 매스미디어와 소셜미디어와의 비교를 중심으로,” 광고학연구, 28(4), 47-72, (2017).
- “비영리기관 광고 매체의 경쟁, 보완관계에 대한 연구: 국제구호개발 NGO를 중심으로,” 한국광고홍보학보, 18(3), 108-136, (2016).
- “국내주요광고주의 광고비 효율성 측정및 효율성 결정요인에 관한 연구,” 한국광고홍보학보, 18(2), 5-36, (2016).
- “지상파TV 중간광고 도입의 효과: 광고시청률, 광고재원, 국민경제 파급효과를 중심으로,” 방송과 커뮤니케이션 17(4), 55-88, (2016).
- “규제개선을 통한 광고시장 활성화 방안연구: 중간광고를 중심으로, 한국방송광고진흥공사, 8월, 1-103, (2016).
- “크로스모델 광고전략이 광고효과에 미치는 영향: 심적소유방식을 중심으로,” 광고연구, 103 (Winter), 38-64, (2014).
- Understanding the Role of Construal Level in Time-Restriction, International Journal of Advertising (SSCI), 41(7), 1382-1407 (2022).
- “Updating the Foote, Cone & Belding Grid: Revisiting the Product Classifcation of the FCB Grid for Online Shopping And Contemporary Consumers’ Decision Making,” Journal of Advertising Research, 61(1) (2021).
- “The relationship between consumer engagements with Super Bowl ad tweets and the advertisers’ official Twitter accounts: a panel data analysis of 2019 Super Bowl advertisers,” International Journal of Advertising, 40(6), 852-869 (2021).
- “Sports sponsorship and the risks of ambush marketing: the moderating role of corporate reputation in the effects of disclosure of ambush marketers on attitudes and beliefs towards corporations,” International Journal of Advertising, 39(7), 921-942 (2020).
- Determinants of Audience Demand for the Televised Professional Baseball Matches in Korea: An Analysis of the Post-Season Matches in the Past Nine Years, International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 20(1), 184-202 (2018).
- “Factors Affecting Sportswear Buying Behavior: A Comparative Analysis of Luxury vs. Regular Brands of Sportswear” Journal of Business Research, 69, 5793-5800 (2016).
- “The Influences of Sports Viewing Conditions on Enjoyment from Watching Televised Sports: An Analysis of the FIFA World Cup Audiences in Theater vs. Home,” Journal of Broadcasting & Electronic Media, 60(3), 389-409, (2016).
- “User-Generated Product Reviews on the Internet: The Drivers and Outcome of the Perceived Usefulness of Product Reviews,” International Journal of Advertising, 1-19, (2016).
- “Choosing the Right Message for the Right Cause in Social Cause Advertising: Types of Social Cause Message, Perceived Company-Cause Fit and the Persuasiveness of Communication Reference,” International Journal of Advertising, 34(3), 473-494, (2015).
- “Advertising Spending Efficiency among Top U.S. Advertisers from 1985 to 2012: Overspending or Smart Managing?,” Journal of Advertising, 43(4) 344-358, (2014).
- “The State of Research on Media Planning, Buying, and Selling,” in The Handbook of International Advertising Research, Wiley-Blackwell, 111-125, (2014).
- “Advertising and Promotion Budgeting During Volatile Economic Conditions: Factors Influencing the Level of Decentralization in Budgeting and Its Relations to Budget Size and Allocation,” International Journal of Advertising, 32(1), 143-162, (2013).
- “Intraorganizational Conflict within Advertising Agencies: Antecedents and Outcome,” Journal of Advertising, 41(3), 19-34 (2012).
- The State of Media Planning Research: A 16-Year Assessment, 1992-2007,” Journal of Current Issues and Research in Advertising, 33 (2), 227-247, (2012).
- “Evaluating the Multivariate Beta Binomial Distribution for Estimating Magazine and Internet Exposure Frequency Distributions,” Journal of Advertising, 40(1), 7-23, (2011).
- “The Interplay Between Advertising Claims and Product Categories in Food Advertising: A Schema Congruity Perspective,” Journal of Applied Communication Research, 39(1), 55-74, (2011).
- “The Power of Reach and Frequency in the Age of Digital Advertising: A 15-Year Update in Media Practice,” Journal of Advertising Research, 50(4), 403-415, (2010).
- 그외 다수